Vzdělávací oblasti: Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích, Matematika, Ekonomické vzdělávání
Autor: Mgr. Martin Mach (mach@szscb.cz)
Pojmové mapy – Pojmové mapování patří mezi moderní učební strategie, které využívají nelineárního způsobu uspořádání učiva. Oproti tradičním způsobům výuky umožňují pojmové mapy vizuální vyjádření hierarchické struktury mezi pojmy a usnadňují žákům pochopení, zapamatování a vybavení učiva.
Vytvořené pojmové mapy obsahují odkazy na doplňující multimediální obsah a na webové stránky zabývající se podrobněji probíranou tématikou. V závislosti na tom je možné přizpůsobovat využití materiálů pro žáky podle jejich individuálních schopností a potřeb. Pojmové mapy a doprovodné video ukázky jsou vhodné i pro výuku žáků se specifickými poruchami učení, pro které je obtížné orientovat se v běžném učebnicovém textu.
Témata pojmových map byla zvolena především s ohledem na jejich aktuálnost a lze je ověřovat v rámci výuky informačních technologií a finanční gramotnosti, např. v předmětech IKT, občanská nauka nebo matematika. Každá pojmová mapa je doplněna kvízem s vyhodnocením, který slouží jako zpětná vazba ověřující, zda žáci zvládli základní učivo.
PODMÍNKY OVĚŘENÍ
Každý materiál by měl být ověřen v běžné třídě a alespoň na jednom žákovi s diagnostikovanou specifickou poruchou učení (dyslexie, dyskalkulie, dysortografie a spojené obtíže).
č. |
Název pojmové mapy | Doplňující materiály |
101 |
Nakupování a placení na Internetu | Kvíz (zpětná vazba) |
102 |
Internetové bankovnictví | |
103 |
Ochrana osobních dat | |
104 |
Sociální inženýrství | |
105 |
Finanční matematika on-line | |
106 |
Závěrečný projekt |
METODIKA PRÁCE S DVZ
Materiál je vhodné použít jako doplnění výkladu nebo praktického cvičení, zejména ve fázi procvičování a opakování učiva, během domácí přípravy žáků apod. Nahrávka se svým rozsahem nemusí krýt s vyučovací hodinou.
Specifická metodická doporučení, vč. cílové skupiny a vyučovacího předmětu, jsou uvedena u jednotlivých materiálů (součást anotace).